Łagodzenie konfliktów w szkole i w pracy z młodziezą wymaga dobrego przygotowania rodziców , nauczycieli , pedagogów. Nie ma idealnych rozwiązań, kazda metoda ma swoje ograniczenia, jednak popularnym sposobem są mediacje i negocjacje.Mediacja w szkole sprawdziła się jednak jako forma zapobiegania przemocy, która moze być włączona do codzienności szkolnej bez długotrwałych i zmudnych przygotowań.
Przy realizacji tego projektu mozliwe są następujące formy: 1.trening mediacji dla rodziców i nauczycieli prowadzony przez osoby z zewnątrz oraz urządzenie specjalnego ką cika do rozwiązywania konfliktów 2.zorganizowanie specjalnej grupy mediatorów(rodzice, nauczyciele , uczniowie).Mediacja chce zapobiegać przemocy, ale nie kłótniom.Dlatego tez mediacja stwarza szansę prowadzenia kłótni w sposób rytualny, kultywując mozliwość wypowiedzenia się na przykre tematy. Korzenie tej metody sięgają do Collective Bargaining rozpowszechnionej w USA.Ideą stały się słowa: "dopiero wtedy, gdy dzieci(i dorośli)mogą stworzyć pozytywny obraz samego siebie, odwazą się w sytuacji konfliktowej powaznie potraktować argumenty i potrzeby drugiej osoby oraz otworzą się na konstruktywne rozwiązania".Międzyludzkie rozwikłanie konfliktów potraktowane zostalo jako szczyt góry lodowej, pod którym znajdują się konieczne umiejętności komunikacji , kooperacji i potwierdzenia pczucia własnej wartości.
CZYM JEST MEDIACJA W SZKOLE ? Mediacja w szkole jest prowadzeniem pertraktacji w przypadku konfliktów między dwoma lub więcej uczniami , którzy nie potrafią się ze sobą porozumieć . Celem mediacji jest wypracowanie takiego rozwiązania , w którym ma się do czynienia z dwoma zwycięzcami-brak tutaj przegranych.Mediacja kończy się pisemnym utrwaleniem rezultatów.Zawierają one między innymi przeprosiny za nieprzyjazne zachowanie, albo tez ofertę rekompensaty strat i wyrządzonych szkód. ZEWNĘTRZNE RAMY. a) spotkanie mediacyjne trwa z reguły 30 do 45 minut b) uczestnictwo uczniów w madiacji jest dobrowolne c) treść mediacji jest ścisle poufna d) w trakcie mediacji wykluczamy kary ze strony szkoły i rodziców ROLA MEDIATORÓW a) mediatorzy są bezstronni b) mediatorzy nie wyrazaja swojego zdania c) mediatorów obowiązuje milczenie d) mediatorzy angazują się w te pracę dobrowolnie e) mediatorzy kierują się w swojej pracy potrzebami FAZY MEDIACJI PIERWSZA: wyjaśnienie mediacji i uzyskanie zrozumienia oraz zgody DRUGA: wysłuchanie i zrozumienie obu stanowisk TRZECIA: odkrycie osobistego znaczenia konfliktu CZWARTA: od przeszłości do przyszłości PIĄTA: rekompensata i pojednanie W JAKIM PRZYPADKU WYKORZYSTUJEMY MEDIACJĘ? Nie istnieją zadne wytyczne , dotyczące zastosowania mediacji w szkole.Spektrum mozliwości wykorzystania tej metody jest bardzo szerokie i sięga od małych sprzeczek poprzez przezwiska i obrazliwe określenia az po niszczenie własności lub dręczenie pojedynczych uczniów.Nalezy uwzględnić czynniki: UMIEJĘTNOŚCI MEDIATORÓW : początkujace osoby powinny zajmować się mniej trudnymi przypadkami. GOTOWOŚĆ OSÓB: podstawowym warunkiem kazdego zakończonego sukcesem spotkania mediacyjnego w szkole jest dobrowolne uczestnictwo obu stron ZREZYGNOWANIE Z KAR: jest mało produktywne , jezeli równolegle do mediacji nauczyciele lub rodzice wyznaczaja kary.Mediatorzy zwracają uwagę na obie strony , podczas gdy w przypadku karania najcząściej jedna osoba uznawana jest za winną . RADZENIE SOBIE Z KRYTYCZNYMI SYTUACJAMI. 1) ostre wtrącenie i przypomnienie obu stronom o ustalonych regułach nie zawsze jest skuteczne i korzystne.Pozwól im sie przez chwile pokłócić. 2) najpózniej po trzech minutach się włączasz, bowiem ich złość sie spotęguje , ze nie mozna ich będzie kontrolować 3) potem chwalisz oboje , ze tak potrafili np. głośno krzyczeć - będą zdziwieni 4) następnie stwarzasz kontakt wzrokowy z mediatorem 5) potem pytasz co ta kłótnia dla nich oznacza, co ich denerwuje itp. 6) na koniec mozesz odzwierciedlić to co powiedzieli poprzez powtórzenie ich słów. DYNAMIKA KONFLIKTÓW: PROWOKACJA UTRATA TWARZY SZUKANIE SPRZYMIERZEŃCÓW SIĘGANIE PO PRZEMOC FIZYCZNĄ NISZCZENIE DRUGIEJ OSOBY ZXA CENĘ SAMOZNISZCZENIA Aby zakończyć spotkanie mediacyjne nalezy sporządzić protokół ze spotkania:
PROTOKÓŁ ZE SPOTKANIA MEDIACYJNEGO.
DATA SPOTKANIA:..................... IMIĘ I NAZWISKO PIERWSZEJ OSOBY:.......... IMIĘ I NAZWISKO DRUGIEJ OSOBY:............ IMIĘ I NAZWISKO MEDIATORA:..............
USTALENIA:......................................................................................................... ............................................................................................................................
KOLEJNE SPOTKANIE ODBĘDZIE SIĘ DNIA............O GODZINIE..................
PODPISY:
PIERWSZA OSOBA :....... DRUGA OSOBA :....... MEDIATOR :.......
ABY POMÓC NALEZY PAMIĘTAĆ:
PRZED MOIM STRACHEM JEST MOJA ZŁOŚĆ-ZA MOIM STRACHEM JEST MOJA MIŁOŚĆ. WROGIE NASTAWIENIE RODZI SIĘ TAM, GDZIE BRAK JEST KONTAKTU Z DRUGIM CZŁOWIEKIEM. ODZWIERCIEDLAĆ ZNACZY IŚĆ TYCIĄC KILOMETRÓW ŚLADAMI DRUGIEJ OSOBY, ALBO PRZEZ MOMENT SPOJRZEĆ NA ŚWIAT JEJ OCZAMI. NIE MOZESZ ZMIENIAĆ BIEGU RZEKI.
Marzena Wojtacha
|